Thursday 7 March 2013

DILEMA GURU DI SEKOLAH COROT



Hati saya berbunga-bunga melihat catatan dalam blog saya di kongsi bersama Puan Norhidayah dan Dr.Aida Suzila, disukai pula ramai peminat mereka, malah turut diulas teman seperjuangan. Self-esteem saya terasa berkembang memekarkan lagi semangat juang dalam gelanggang pendidikan.
Namun, disebalik itu ada terdetik rasa malu pada diri sendiri, lantaran yang menyukai itu hanyalah teman di alam maya, sedang di laman sebenar semua itu seolah tiada apa, tidak terkesan dan biasa-biasa sahaja. Saya malu kerana saya hanyalah guru biasa yang sangat ‘kecil’ dimedan nyata.
Seawal penempatan saya sebagai guru, saya ditugaskan mengajar bahasa sungguhpun opsyen pengajian sebenar saya adalah biologi dan matematik. Kerana elaun BISP, saya diberi juga matapelajaran sains, itupun sekadar melayakkan saya menerima elaun itu. Saya terima dengan redha walaupun tiga bidang berbeza perlu saya kuasai saban hari.
Saya sering mendapat kelas yang corot untuk mengajar bahasa. Kelas yang dihuni oleh semua bukan melayu dan gagal Bahasa Melayu dalam UPSR. Sungguh saya terkejut pada mulanya, perkataan pun mereka tidak tahu, bagaimana untuk membentuk ayat. Motivasi belajar sangat rendah.
Saya belum tahu teknik nabi, malah mendengarnya pun tidak sekali.  Namun naluri saya ingin pelajar itu tahu kejadian mereka bukan sia-sia.
Saya ciptakan permainan bahasa agar PnP lebih menarik. Pelajar bersorak girang apabila menang dalam kumpulan. Saya dipanggil pentadbir lantaran kelas tiada kawalan.
Saya mudahkan latihan agar pelajar  terdorong membuat tugasan. Saya dikritik guru lain kerana latihan tidak berformat peperiksaan. Prestasi saya terkesan kerana buku latihan pelajar tidak banyak karangan. Bila saya nyatakan pelajar belum mengenal perkataan, itu hanya sekadar alas an kerana yang dinilai adalah apa yang tercatat pada tulisan. Tidak kira bagaimanapun pengajaran, yang penting dokumentasi cantik terbentang.
 Lebih malang, kami pengajar kelas corot menjadi punca apabila keputusan peperiksaan sebenar tidak memuaskan. Kami dikatakan cuai menjalankan tugas, dibanding-banding dengan sekolah prestasi tinggi yang muridnya menyusun A dalam transkrip keputusan.
Saya tidak menyalahkan pengetua apabila balik menghamburkan rasa tidak puas hati pasca keputusan peperiksaan. Saya mafhum, beliau juga terasa malu membawa nama sekolah tercorot dalam senarai, apalagi jika teman seperjuangan menerima anugerah lantaran ‘nasib baik’ mendapat sekolah kawalan.  Usai guru di sindir, dikritik, dimarah dalam mesyuarat, guru-guru pula akan menyebar aura negatif kepada pelajar, lalu seluruh sekolah dalam wabak yang serupa. Murid jadi bingung, lalu sekolah bukan lagi tempat yang seronok, maka poteng jadi pilihan. Timbul lagi masalah disiplin.
Apabila ponteng mula berpanjangan, guru-guru diingatkan waspada dengan surat amaran. Singkirkan sahaja mereka yang bermasalah, lalu hilanglah seorang demi seorang dari sekolah.  Saya tidak tahu cerita pelajar selepas dibuang sekolah…bagaimanakah rutin harian remaja yang sepatutnya dibimbing dibiar terus terumbang-ambing?
Saya akur kelemahan diri, lalu saya selidiki bagaimana kelas yang memuaskan hati. Pada guru-guru berkenaan saya dekati. Tipsnya mudah, harus menjadi sangat garang untuk dihormati. Pelajar tidak perlu diberi ruang untuk menyuarakan pendapat, malah mengangkat muka pun menjadi suatu kesalahan. Herdik, marah, rotan, maki, malukan depan perhimpunan, dan panggil ibubapa lalu ceritakan segala kelakuan anak depan ibubapa. Jika ada ibubapa yang melatah marah terus anak didepan guru, maka ibubapa itu diktiraf. Sebaliknya, jika ada ibubapa atau penjaga cuba menyelamatkan maruah anak mereka, dikata ibubapa manjakan anak, itulah punca kelakuan mereka.
Oleh sebab ini yang dikatakan berkesan, maka saya pun aplikasi. Saya pun menjadi sangat garang, masuk ke kelas tanpa secalit senyuman. Serius dan merangka pelbagai peraturan. Sudahnya, dada saya kesesakkan, saya semakin tertekan. Menghukum memang bukan jiwa saya. Malah, saya tidak bisa lena tidur apabila marah pada pelajar. Rasa bersalah menghantui diri sehinggapelajar itu kembali saya dekati. Namun, bukan semua emosi yang tercalar mampu saya ubati, pasti ada dalam kalangan mereka yang tersimpan dendam dihati.  Rasa bersalah itu menyebabkan saya bertukar watak, menjadi seorang pemujuk, lalu saya kelihatan tiada prinsip, sekejap marah, sekejap baik. Apabila begini, saya menjadi tempat pelajar mengadu, merayu untuk diajar pelajaran yang diajar guru yang lagi garang, lantaran rasa takut apabila kerja tidak disiapkan. Pelajar mengambil kesempatan waktu saya untuk bersenang-senang dan bersantai kerana penat fokus dan diam semasa guru garang mengajar.
Segala puji bagi Allah, saya ditemukan dengan insan-insan yang mendepani masalah serupa tapi meyelesaikan dengan teknik luar biasa. Teknik berinspirasi  dari  insan paling agung dalam sejarah manusia, yang mengubah kegelapan ke dalam cahaya. Selawat dan salam ke atas baginda Rasul yang mulia.
Saya tidak pasti siapa yang  ‘menjemput’ saya ke kumpulan alumni mendorong pelajar corot itu. Hanya doa saya kirim untuk pemilik jari yang meng’klik’ nama saya untuk mendapat ilmu ini.  Saya aplikasi sedikit demi sedikit apabila menbaca blog-blog guru perintis dan  turut menghadiri kursusnya. Alhamdulillah, teknik ini semakin serasi dengan hati.
Saya sebenarnya terlalu ingin berkongsi dengan seluruh warga sekolah yang saban hari mendepani pelajar-pelajar kesayangan saya. Saya percaya, pujian satu waktu saya tidak cukup menaikkan self esteem pelajar andai sepanjang  hari di marah, dimaki, disindir dan diperli. Namun saya tetap akan terus berusaha walaupun ibarat menyusun kerikil untuk dibuat bangunan. Sungguhpun binaan bangunan lambat tersergam, nanti pasti ada insan yang sudi membantu, mengutip kerikil yang serupa untuk dibuat binaan. Saya percaya, suatu hari akan ada pemilik jawatan yang sedar sesuatu yang benar sedang ditegakkan.

4 comments:

  1. Saya sangat kagum akan perkongsian penuh perasaan ini. Tini, kamu guru penyayang serta pendengar yang baik. Yang Maha Mendengar sangat sayang pada kamu sahabatku :)

    ReplyDelete
  2. Subhanallah.
    Alhamdulillah.
    Lailaha illallah.
    Allahu akbar!
    Allahumma solli a'la Muhammad.

    Adikku Tini yang kuat semangat lagi dikasihi Allah, apabila kita mengamalkan TN, aura negatif di sekitar sedikit sebanyak memanaskan hati. Banyakkan selawat, hati yang panas, pastinya sejuk kembali.

    Sudah lama akak merasai dan melalui apa yang Tini luahkan, cuma akak tadah tangan memohon kepada DIA semoga dimudahkan dan dicekalkan hati nan sekeping. Lalu, jiwa mendekat , dengan DIA dan anak didik, dan menjadilah akak seperti apa yang Tini nampak.

    'Mereka' melayan anak-anak itu sebegitu, sementelah anak-anak sendiri bertuah kerana bijak pandai belaka.

    Biarlah mereka begitu, kerana hidayah milik-Nya jua.

    Kita, teruslah mengutip kerikil sungguhpun kita sangka kecil, kerana Allah bukan menghitung berapa banyak yang tersusun, tetapi menghitung setiap zarah yang terhasil.

    Allah bersamamu dik. Akak menyokong langkahmu.
    Telinga ini, sedia mendengar isi hatimu.
    Mata ini, setia menatap segala coretanmu.
    Bahu ini, rela menadah dukamu.
    Jemariku, bisa sahaja mengelap tangis yang menitis.

    Selamat berjuang adikku!

    ReplyDelete
  3. Teruskan melangkah dengan yakin. Buat yang terbaik. Usah difikir apa kata orang. Allah lebih Mengetahui.Yang penting, anak-anak ini dibimbing dan didorong untuk berusaha. Insyaallah, di penghujung jalan sana akan terbitnya bahagia.:)

    ReplyDelete
  4. catatan hati yang terendam dan terpendam disusun cantik. susunan silibus yang Allah siapkan untuk kita cukup sempurna susunannya. Siapa yang tidak pernah mengenal gelap, tidak pandai menghargai cahaya. Sesungguhnya rahmat Allah yang meliputi perjalanan kita selama usia 5 tahun ini, justeru kita dipertemukan dengan teknik ini. alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. inshaAllah, kita akan bersama-sama. Doakan bersama ya! Sollu alan nabiy :)

    ReplyDelete